Brev:
Fødevarer og vitamintilskud
4. december 2013
Alder:
1 mdr.
Fødevarer og vitamintilskud
Hej Helen.
Jeg har en 4 uger gammel datter som af og til døjer med prutter eller bøvser, der trykker og så græder hun og kan ikke sove. Jeg har talt med flere som oplever eller har oplevet det samme med deres spædbørn.
Jeg fik på hospitalet at vide, at jeg ikke skal undgå at spise noget, af hensyn til min datter, når jeg ammer.
Er det også din erfaring?
At jeg ikke påvirker hendes tarmflora med de ting, jeg indtager?
Eller er der nogle ting, jeg bør undgå?
Det var første del af spørgsmålet ifht luft i maven.
Anden del er egentlig ikke decideret relateret til, men måske alligevel.
Jeg har af en privat jordemoder fået anbefalet at tage en magnesium ved 19-tiden, da den sku være både god for mig og virke afslappende på kramper og tarm hos min datter.
Så det gør jeg og måske det er den, der hjælper hende, måske det er fordi jeg er blevet mere opmærksom på at undgå løg og lignende fødevarer.
Udover den magnesium, tager jeg apotekets amme vitamin, fiskeolie og en B12 på recept, da jeg lider af B12 mangel og ikke kan optage det i kosten (perneciøs anæmi).
Nogle gange tager jeg også en kalk tablet, de dage hvor jeg ikke får drukket mælk eller indtager mælkeprodukter.
Jeg har læst at nogen mener at multivitaminet Baby me now fra helsekost butikkerne er bedre end apotekets amme vitamin når man ammer.
Hvad mener du? Jeg kan se når jeg sammenligner at indholdet ikke helt er det samme.
Herudover har jeg læst at jeg også bør tage ekstra D vitamin, udover.
Vil du også anbefale det?
Jeg har ikke taget jern tilskud siden fødslen, da jeg blev klippet og syet og stort set ikke kunne sidde eller rigtigt gå i lang tid efter, så jeg har holdt igen med jern, af frygt for at få hård mave som skulle øge presset på min nu sårbare underlivsregion.
Under graviditeten tog jeg to af de tilskud der hedder jern C, om natten.
Lægen anbefalede to, da jeg i starten led meget af træthed.
Vil du anbefale at jeg genoptager dette, altså med at tage to jern C, udover de andre
tilskud?
Og hvis ja, hvis jern tilskud giver mig hård mave, giver det så også min datter hård mave?
Tak for hjælpen, dette er min første henvendelse, jeg har fået medlemsskabet forærende af min søster som brugte dig ivrigt for otte år siden og anbefalede dig til skyerne.
Bedste hilsner.