Fødevarer og vitamintilskud

4. december 2013

Alder:
1 mdr.

Fødevarer og vitamintilskud

Hej Helen.

Jeg har en 4 uger gammel datter som af og til døjer med prutter eller bøvser, der trykker og så græder hun og kan ikke sove. Jeg har talt med flere som oplever eller har oplevet det samme med deres spædbørn.

Jeg fik på hospitalet at vide, at jeg ikke skal undgå at spise noget, af hensyn til min datter, når jeg ammer.
Er det også din erfaring?
At jeg ikke påvirker hendes tarmflora med de ting, jeg indtager?
Eller er der nogle ting, jeg bør undgå?

Det var første del af spørgsmålet ifht luft i maven.
Anden del er egentlig ikke decideret relateret til, men måske alligevel.

Jeg har af en privat jordemoder fået anbefalet at tage en magnesium ved 19-tiden, da den sku være både god for mig og virke afslappende på kramper og tarm hos min datter.
Så det gør jeg og måske det er den, der hjælper hende, måske det er fordi jeg er blevet mere opmærksom på at undgå løg og lignende fødevarer.
Udover den magnesium, tager jeg apotekets amme vitamin, fiskeolie og en B12 på recept, da jeg lider af B12 mangel og ikke kan optage det i kosten (perneciøs anæmi).
Nogle gange tager jeg også en kalk tablet, de dage hvor jeg ikke ...

Annonce

... får drukket mælk eller indtager mælkeprodukter.

Jeg har læst at nogen mener at multivitaminet Baby me now fra helsekost butikkerne er bedre end apotekets amme vitamin når man ammer.
Hvad mener du? Jeg kan se når jeg sammenligner at indholdet ikke helt er det samme.

Herudover har jeg læst at jeg også bør tage ekstra D vitamin, udover.
Vil du også anbefale det?

Jeg har ikke taget jern tilskud siden fødslen, da jeg blev klippet og syet og stort set ikke kunne sidde eller rigtigt gå i lang tid efter, så jeg har holdt igen med jern, af frygt for at få hård mave som skulle øge presset på min nu sårbare underlivsregion.
Under graviditeten tog jeg to af de tilskud der hedder jern C, om natten.
Lægen anbefalede to, da jeg i starten led meget af træthed.
Vil du anbefale at jeg genoptager dette, altså med at tage to jern C, udover de andre
tilskud?
Og hvis ja, hvis jern tilskud giver mig hård mave, giver det så også min datter hård mave?

Tak for hjælpen, dette er min første henvendelse, jeg har fået medlemsskabet forærende af min søster som brugte dig ivrigt for otte år siden og anbefalede dig til skyerne.

Bedste hilsner.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år